De 17e en 19e eeuw en de 2de werelds oorlog - Reisverslag uit Vinkekade, Nederland van Bestevaerwacht - WaarBenJij.nu De 17e en 19e eeuw en de 2de werelds oorlog - Reisverslag uit Vinkekade, Nederland van Bestevaerwacht - WaarBenJij.nu

De 17e en 19e eeuw en de 2de werelds oorlog

Blijf op de hoogte en volg Bestevaerwacht

18 Juli 2016 | Nederland, Vinkekade

Jaja, Neptunes is vrijdag langs geweest om de nieuwe leden officieel te dopen als scheepsvolk van de Bestevaerwacht. Neptunes en zijn trawanten hebben de dopelingen in de Frikkebol en Slepert geroepen en alvast vooruit naar het kampterrein gebracht. De rest van de leden kwamen er zo snel mogelijk achteraan.
Intussen hebben Neptunes en zijn trawanten de koppies al lekker ingesmeerd met modder en sauzen. Iedereen heeft een slokje doopdrank genomen en heeft zijn doopnaam in ontvangst kunnen nemen. Natuurlijk zijn ook de nieuwe leidingsleden onder handen genomen door Neptunes! De dopelingen hebben daarna lekker kunnen douchen in de jachthaven terwijl de rest van de wacht de troep op heeft geruimd en even heeft kunnen chillen. Een heerlijke maaltijd van gebakken aardappels, sla en slavinken en daarna was het tijd voor de spooktocht....!!! De leiding had een tocht uitgezet en ondertussen wat schrikacties op het land gedaan, een hoop gespannen bekkies hoor! Doordat een spooktocht natuurlijk het leukste is in het donker is het dan ook een latertje geworden, maar gelukkig konden we zaterdag lekker uitslapen! :) Door dit uitslapen is onze planning wel bijna 3 uur opgeschoven... Oeps! Daar hadden we de hele dag voor om te proberen weer op terug te komen. "S ochtends" hebben de rest van de leden (de niet-dopelingen) heerlijk mogen dochen. En de rest heeft lekker op en om het kampterrein rustig aan kunnen doen, beetje wrikken en boekjes lezen. Met de lunch waren we inmiddels al een uurtje ingelopen op de planning, helaas hielp het feit dat we pannenkoeken aten niet helemaal mee maar daar smaakten ze niet minder om.
S middags stond het traditionele beursbewijzen spel op het programma. Aandelen in- en verkopen om zo veel geld te verdienen. De bruinvis had wat dit betreft het beste inzicht en heeft daarom ook het spel gewonnen. Het avondeten werd rond 8 uur geserveerd/gekookt dus we liepen nog maar krap 2 uur achter op schema. Het avondspel is dus maar ingekort en we hebben een lekker actief renspel gedaan met 150 breekstaafjes, als dat geen feestje is! Uiteindelijk lagen de leden volgens planning op tijd op bed, dus wonder boven wonder hebben we de 3 uur achterstand ingehaald!
Zondag zijn we vroeg opgestaan om naar de kerk te gaan. Na een hoop gezangen en psalmen zijn we weer in de boten gestapt om richting het kampterrein te varen. Even geluncht en om 14:30 was het zo ver. OUDERDAG!!! Met ongeveer 110 ouders was het een gezellige drukte op het kamp. 'S middags heeft iedereen lekker kunnen zeilen, zwemmen en chillen. Rond 6en ging het buffet open. Op het menu een heerlijke spinnenkaas (andijvie stamppot met worst en kaas) was het al weer tijd om afscheid te nemen. Na en dikke kus en knuffel zijn de ouders weer de boten ingestapt om naar de kant te varen.
Traditioneel stond de bestevaer cup op het programma voor de zondag avond. Een epische strijd tussen de vakken waarin gezeild, gewrikt, gezwommen, gerend en geroeid wordt. En wie anders dan de Bruinvissen konden dit jaar de cup winnen. Gefeliciteerd mannen!!
Na een heerlijk kampvuur (met dank aan alle ouders die hout meegenomen hebben) met marshmallows en live gitaar muziek zijn de tekstjes weer dicht gegaan, op naar de volgende dag.
Vandaag begon de dag met een brande zon op de tenten. Maar gewekt werden we door Private Bart en Majoor Marijn. 2 militairen die de bestevaerwacht voor een dagje over komen nemen. We zijn namelijk in de 2de wereld oorlog beland met de tijdmachine. Vanmorgen hebben we een zwaar parcours moeten volbrengen over land en door het water. Met de zon en de wind in de rug zijn we zonet aangekomen op de zuidplas voor een oefening van de marine, torpedo zeilen! Zal de frikkenbol al die torpedo's overleven? Dat hoor je de volgende keer.

• 19 Juli 2016 - 20:52

Oma Brussee :

Wat een super kamp en wat is het snel omgegaan en wat een fantasie je moet er maar op komen leiding een dikke vette pluim en dat met zo en grote groep en dan de bonte avond nou nog een nachtje En dan de grootste uitdaging morgen het kampterrein weer piek ko bello achterlaten en iedereen zijn eigen spullen in hun eigen tas /koffer nou groetjes Oma brussee volgend jaar weer